22.8.13

NU SKA GLUTEN BORT FRÅN MITT SKADADE SYSTEM

Den pasta ätande tjejen har sluta med gluten i somras. Anledningen främst är ju att det är något som stör i min mage och förmodligen gör det att jag inte går upp i vikt. Sen har jag ju hört att det ska vara positivt mot Msen. Så ut med gluten. 
Allt kommer gå bra när jag är hemma, men funderar faktiskt hur det blir när jag åker bort. Vet med mej att när jag säger att jag inte tål något så tas det med en klack spark (för jag själv gjort det). Har alltid haft svårt för lök. Morgonen efter jag har ätit lök känns det som världens bakfylla. Jag mår sjukt illa och har väldens huvudvärk. Men det går över rätt fort, så det är rätt okej. Jag bryr mej inte så mycket. 
Men nu blir det andra visor.  
GLUTENET ska helt bort från mitt skadade system.


Samtidigt har jag bestämt mej för att äta sjukt mycket mer grönsaker. Har alltid varit dålig på att äta det och nu när min högerhand är sämre väljer jag att inte lägga energi på att skära grönsaker. Men nu är det slut på det. 

Så min sommar har inneburit kostförändringar och jag kan faktiskt påstå att min konstiga mage nu mår mycket bättre. Inte helt bra ännu såklart, men bättre. 
Mamma berättade att när jag var liten fick vi besöka farbror doktorn för magen skull, men inget framgick då. 
Som jag tidigare berättat har jag ju varit hos 2 olika dietister, träffat en magtarm doktor också m.m. i ett försök att få ordning på magen. Men utan resultat. Men nu äntligen!! 
Förhoppningsvis påverkas vikten positivt av det också.  Nu kanske kroppen tar upp all mat jag äter. Det vore helt underbart. 

Så nåt positivt har hänt denna sommar. För jag kan inte påstå att sommaren har varit en dans på rosor tyvärr. 
Dels har jag känt hur värmeintoleransen kommit tillbaka. Va ju underbart sålänge det var borta, men nu får jag åter va mycket i skuggan. Skönt att det blir höst nu :) 
Msen har blivit sämre o sämre. Speciellt högersidan. Om jag klagat på den tidigare är det inget mot vad jag känner för den nu. 

Förutom att jag kämpat med sjukdomen så ställde andra saker till det. T ex drog jag ju ut tanden som jag berättade. Det var i och för sej en bra sak. Min värk i axeln är bättre och det är riktigt bra. Det var ju en av alla saker som gjorde mej trött. 

Det är många saker som påverkar min trötthet, men hittills har jag fått bort många saker som drar ner den. 
T ex Ms-tröttheten, som försvann med 1 operationen, värken i kind/nacke/axel, som försvann med tanden, uppblåstheten i magen är borta. Sen visst det är saker kvar... men jag är på god väg.

Något som påverkar min trötthet är också att jag varit tvungen att ha glasögon. Nu säger jag inte att jag tror alla med glasögon är trötta. Men tror dels att på mej är det psykiskt eftersom jag bara har glasögon när jag sjuk eller trött. Plus att jag ser allt utanför glasögonen suddigt, jag har alltså inget vettigt periferiseende. 




3 kommentarer:

Maria Gustafsson sa...

Härligt!

Jag tror att du kommer må mycket bättre utan gluten.

Hemma går det helt perfekt med maten för mig. Jag har helt kontroll och det känns jättebra.
När man är bortbjuden, går på restaurang eller t.o.m. är hos mamma får man däremot tänka hela tiden på vad man stoppar i sig.

Jag äter inga "glutenfria produkter" hemma. Bara kött, fisk, ägg, grönsaker, bär och nötter. Men om någon bjuder på mat och har köpt hem special produkter så äter jag såklart :)

Du är jättefin i glasögon.
Jag har haft linser i 20 år och bara använt glasögon när jag varit förkyld el. sjuk.
Jag förstår precis vad du menar när du känner dig trött.
Jag känner mig trött, sjuk och ser bara bågarna när jag har glasögon.

Jeanette Forss sa...

Tack vännen!!

Känner redan nu att magen mår bättre :). Du verkar dock ha bättre disciplin än mej... drar mej för att laga mat till mej själv.

Nu äntligen får ja ha linser o det är så befriande!!

MyStory sa...

Jag tycker mig må bättre utan gluten men de två senaste veckorna när jag varit på rehab har det varit omöjligt att undvika. Jag känner av att jag inte kunnat äta som jag brukar. Glutenfritt bröd har jag slutat köpa eftersom det innehåller en massa annat "skit" som jag inte vill få i mig.

Jag tycker också att du är jättefin i glasögon :-)

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...